Logopeda
W naszym przedszkolu działa Gabinet Terapii Logopedycznej
Zajęcia logopedyczne prowadzi Pani mgr Anna Przygodzka – logopeda, nauczyciel języka polskiego, oligofrenopedagog oraz terapeuta SI
Pani Ania pracuje z dziećmi codziennie od poniedziałku do piątku.
Ramowy plan pracy logopedy
I DIAGNOZA LOGOPEDYCZNA
- Przesiewowe badania mowy we wszystkich grupach przedszkolnych.
- Badania artykulacji podstawowych głosek w nagłosie, sródgłosie, wygłosie wyrazów.
- Badanie sprawności aparatu artykulacyjnego.
- Badanie słuchu fonematycznego.
II TERAPIA LOGOPEDYCZNA
- Korygowanie wad wymowy i zaburzeń mowy:
- Wywoływanie głosek dotychczas nie realizowanych i realizowanych błędnie [na podstawie karty badania mowy dziecka].
- Utrwalenie poprawnej wymowy głosek w izolacji, sylabach, wyrazach [nagłos, wygłos, śródgłos], zdaniach, tekstach.
- Indywidualna terapia dzieci z SORM i NORM
- Usprawnianie narządów artykulacyjnych i oddechowo – fonacyjnych
- Rozwijanie mowy czynnej
- Rozwijanie rozumienia – mowy biernej.
- Usprawnianie procesów analizy i syntezy słuchowej.
Kiedy należy szukać pomocy u logopedy?
Rodzicu!
Pomyśl o swoim dziecku i zastanów się, czy:
- Masz wrażenie, że dziecko źle słyszy,
- Zauważasz zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka (języka, podniebienia, zgryzu, zębów),
- Dziecko mówi przez nos – jak przy katarze, zatkanym nosie - mimo, że nie jest chore,
- W trakcie mówienia dziecko powtarza sylaby (np. ko – ko – koza), wyrazy (np. Daj mi mi mi lalkę), zacina się (może to być tzw. niepłynność rozwojowa, która minie z wiekiem, ale może to być również objaw jąkania),
- Podczas wymowy głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź dziecko:
- wsuwa język między zęby,
- układa go niesymetrycznie, co daje dźwięk poświstu charakterystyczny dla mowy Kaczora Donalda,
- Podczas wymowy głoski r :
- głoska brzmi jak w języku francuskim lub niemiecki,
- dziecko wymawia ją gardłowo,
Dziecko ma 6-7 miesięcy:
- nie gaworzy,
- nie odwraca głowy w kierunku dźwięków,
Dziecko ma 12 miesięcy:
- nie kojarzy słów z osobą lub przedmiotem („gdzie jest tata/ miś?”),
- nie wykonuje prostych poleceń,
- nie wypowiada ze zrozumieniem pierwszych słów,
Dziecko ma 2 lata:
- zapytanie „co to jest?” nie nazywa przedmiotów
- nie posługuje się prostymi zdaniami,
- nie wykonuje prostych poleceń („Daj mamie piłkę”),
Dziecko ma 3 lata:
- nie mówi wcale,
- wymawia jedynie pojedyncze i proste wyrazy,
- wypowiada się bardzo płynnie, ale język którego używa nie jest adekwatny do wieku: mówi językiem dorosłych, jego wypowiedzi są poważne, pozbawione intonacji, melodii; stosuje dziwactwa językowe (np. wszystkie wyrazy w zdaniu rozpoczynają się od tej samej głoski), ma fenomenalną pamięć (np. może wiele razy powtarzać słowo w słowo relacje z zawodów sportowych, dialogi z filmu, treść wiadomości).
Dziecko ma 4 lata:
- nie wymawia głosek k, g - zamienia je na t, d (zamiast „kogut” mówi „todut”),
- głoski s, z, c, dz zamienia na ś, ź, ć, dź,
- głoski dźwięczne zastępuje bezdźwięcznymi np. b na p (zamiast „buda” mówi „puta”,), w na f (zamiast „woda” – „fota”),
Dziecko ma 5 lat:
- nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż (np. zamiast „szafa” mówi „safa”),
- nie używa zdań rozwiniętych,
- nie zadaje pytań,
Dziecko ma 6 lat:
- nie wymawia głoski r (zamiast „rower” mówi „lowel” lub „jowej”),
- nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści bajki, opowiadania,
- popełnia wiele błędów gramatycznych.
Jeżeli którykolwiek z powyższych punktów odnosi się do Twojego dziecka – nie zwlekaj,
Zgłoś się do logopedy!
Zapraszam do kontaktu osobiście z Panią Logopedą w godzinach pracy
oraz pod numerem tel. 510-545-597.
mgr Anna Przygodzka – logopeda